De nou, en Jaume Camps, membre de l’ACHV, ens proporciona una nova recerca sobre la història cunícola – una de les seves passions. En aquesta ocasió es tracta d’un tema artístic: Les representacions de lagomorfs al Museu de Ceràmica Islàmica “Gezira”
El fet, es de per si prou significatiu, donat que l’art islàmic prohibeix taxativament la reproducció d’éssers vivents (animals i persones). Amb tot sempre hi ha excepcions a la “norma” i en Jaume ens aporta 9 imatges d’aquest museu on els conills són els protagonistes.
Jaume Camps valora com els conills i les llebres eren molt apreciats pel món musulmà ja que eren considerats com animals propiciadors de la bona sort, principalment en l’Islam Medieval, i per això van poder ser representats en pots i objectes de la llar.
Actualment existeixen conills al nord-oest d’Africa des del Marroc fins a Tunísia, si be les restes de conills mes antigues “Oryctolagus cuniculus” no s’han trobat en el continent africà. Amb tot, si que hi ha llebres entre l’oest i est del nord d’Africa. L’espècie “Lepus capensis” seria –igual que a la Península Ibèrica- la mes estesa.
D’acord amb les dades del museu, les èpoques mes representatives de la ceràmica Gazira correspondrien a:
Omeies i Abbasides segles VIII a X (invasió de la Península Ibérica)
Fatimides segles X a XI (l’època mes coneguda coincident amb l’art romànic)
Ayyubides segles XII a XIV (l’època coincident amb l’art gòtic)
Burgi Mamelucs segles XIV a XV (expulsió de la Península Ibérica)
Otomans segles XVI a XVIII
Per la qual cosa podem concloure que les imatges representades o van ser transportats en èpoques posteriors des de la Península Ibèrica, es tracta de representacions ibèriques fetes en èpoques històriques, o senzillament eren llebres.
A partir d’aqui que segueixi la recerca entre la relació entre la humanitat i els lagomorfs ... Invitem a que el Jaume en segueixi sent protagonista.
Podeu llegir aquest article complet:
CAMPS RABADÀ, Jaume.- Conejos en la cerámica arabe. Museu Arabe del Cairo. Centro Arte Gezira [comunicació inèdita facilitada per l'autor]
0 comentaris: